Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Minarety, Vatikán, mešita v Bratislave? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Hodnoť

Nevadi mi iny

prejav viery, vadi mi prznenie architektonickeho vzhladu miest. Ak sa nehodi kostol do moslimskej architektury, v poriadku. Nechcem tu minareti ani mesity. Nikto ich nenuti sa stahovat do Europy. Ked niekam pridem, som POVINNY a slusnost kaze akceptovat moresy hostitela.
 

architektúra

reaguje na život, nie naopak. Iná je otázka estetiky, ale tú nerešpektujú ani naši stavebníci, exemplárnym príkladom je veža auparku v petržalke. Otázka mešity je otázkou rešpektovania náboženskej slobody na miesto konania modlitieb, otázka minaretu je otázkou verejnej prezentácie viery. Keď nechceš ani jedno to znamená, že si proti náboženskej slobode. Ja si myslím, že minaret v súčasnosti nerichádza v Ba do úvahy a to hlavne pre dobro moslimov. Myslím, že aj vo Švajčiarsku nestavali mešity hneď s minaretmi, keďže ich tam je 200 a s minaretmi iba 4. Podľa mňa slušnosť káže, aby sme sa k sebe správali ako ľudia a to z každej strany.
 

Otazka

je ci su aj pristahovani moslimovia ochotni akceptovat nase prejavy nabozenskej slobody. A ako vidim podla Anglicka tak asi nie, ked tam chcu obmedzit pouzivania vianocnej symboliky, lebo to vraj uraza nabozenske citenie niektorych pristahovalcov.
 

no ale to nie je

problém tých prisťahovalcov, ale tých čo takéto hlúposti presadzujú. To je aj problém súdu v Štrasburgu. Práve tu je ten adresát netolerancie niekde inde. Moslimovia sa dokonca čudujú, že čo to má znamenať, prečo napríklad také jasličky nemôžu byť vystavené, alebo že by ich inštalovalo mesto, škola a pod. To sú tie absurdnosti v mene tolerancie byť netolerantný.
 

ja by som sa

len chcela opytat, ci poznas nejakeho moslima. Tvoj blog je len teoria a Tvoja naivita bezbreha. Bolo by to pekne, keby to takto fungovalo. Ale nefunguje. Muslim nemôze byt tolerantny, pretoze mu to jeho nabozenstvo zakazuje. Moze sa tvarit, ze tolerantny je ale v skutocnosti nie je. Moslimovia maju vo Svajciarsku svoje mesity, svojich imamov, svoje skoly. Existuju tu krestansko-muslimske spolky, vselijake dialogy a multi-kulti... Nefunguje to. Funguje to s budhistami, hinudistami, bahai, zidmi a s kazdym, okrem moslimov.
 

:)

teším sa, že v tom máš jasno, takéto čiernobiele to však nie je. Neuveríš, ale poznám aj moslima. Zdá sa mi skôr, že ty si ešte žiadneho nestretla, lebo by si sa na to nepozerala tak čierno bielo, ale nechcem sa ťa dotknúť.
 

to sa mylis

Zijem desatrocia vo Svajciarsku, v bezprostrednej blizkosti muslimov. Mam susedov, kolegov v praci muslimov. Poznam ich nazory. Nehadzem ich do jedneho vreca. Ludia su rôzni. Kritizujem nie ludi ale agresivnu rozpinavost a netoleranciu islamu s ktorou sa tu stretavame dennodenne.
 

a myslíš, že

po tomto referende sa atmosféra zmení?
 

re:

Uz sa zmenila. Europa sa zamyslela. Svajciarski politici dostali tazky sok, europski politici strach, obycajni ludia v EU sa potesili, ze aspon niekto môze povedat vlatnu mienku. Dufam, ze aj Moslimi v Europe sa zamyslia. Aspon niektori. Mimochodom Martin, vcera mi kolega Hasan, inac nepoznal by si, ze je muslim, povedal: Este dve generacie, a zozerieme vas aj bez soli.
 

nic nie je ciernobiele

poznal som alzircanov v rakusku, a ti by som povedal, boli problematicka komunita. Naproti tomu turci a kurdi v nemecku boli vcelku v pohode. Pocul som o vcelku pozitivnych skusenostiach s moslimami v anglicku, a negativnych vo Francuzsku. Takze, ono to ani neni o nabozenstve, ale mozno o narodnej mentalite. Ale aj keby boli problematicki, to nic nemeni na ich ludskych pravach a nabozenskej slobode.
 

 

co je to prznenie architektonickeho vzhladu?
tomu nejak nerozumiem.

co sa tyka mesit a minaretov a ich vizaze, su takmer vzdy ozdobou a ozivenim miest.

" Ak sa nehodi kostol do moslimskej architektury, v poriadku."
samozrejme, ze sa hodi. su na to stovky az tisicky prikladov.
 

 

este priklad samozrejme
je velky rozdiel medzi tymto a tymto?
http://upload.wikimedia.org/wi...
http://upload.wikimedia.org/wi...

alebo medzi tymto a tymto?
http://upload.wikimedia.org/wi...
http://www.hrady.cz/data/2824/...

samozrejme velmi narychlo a velmi laicky.
 

Iba ťa doplním:

Hagiia Sofia - vrchol Byzantskej architektúry
www.sacred-destinations.com/turkey/istanbul-hagia-sophia - Cached

----------------------------------- ----------------------------------- ----------
Hadam cele tisicrocie to bol krestansky chram , dalsieho pol tisicrocia sluzil po upravach zase moslimom ako mesita - najprv kriz , neskor polmesiac.
Ale aj história tohto chrámu niečo napovedá.
Mohamedani , podobne ako pred nimi dobývační Rimania , si vytvárali svoje vlastné prostredie kamkoľvek sa dostali.
A tá podobnosť architektúr... architektúra islamu hlboko zasiahla do stavebného vývoja ľudstva .Ovplyvnila tvorbu Byzancie, a do istej miery aj gotiky. ... vid. Tebou uvedené príklady
Rozdiel veľmi malý ... skôr tá atmosféra vyznania viery je nám cudzia ?
 

Mne sa to nedarí...

Image results for Haggia Sophia - Report imagesThank you for the feedback. Report another imagePlease report the offensive image. CancelDone
... ešte sa musím učiť ...ale kto chce, tak si ju nájde :- )))
 

 

:)
 
Hodnoť

Martin

Dobre si to napísal ale s týmto nesúhlasím:... "že náboženstvo je súkromná vec a preto je potrebný zákaz jeho verejného prezentovania, v tomto prípade minaretov. Presne tento istý argument použil Európsky súd pre ľudské práva pre zákaz krížov v Talianskych štátnych školách. K náboženskej slobode, ale patrí aj možnosť jej verejného prejavenia. ".......ESĽP sa takto nemohol vyjadriť, pretože v článku 9 EDĽP o slobode myslenia, svedomia a náboženského vyznania sa okrem iného píše: "...každý má právo na slobodu myslenia, svedomia a náboženského vyznania. Toto právo zahřňa..., ako aj slobodu prejavovať svoje náboženské vyznanie alebo presvedčenie, ako aj slobodu prejavovať svoje náboženské vyznanie alebo presvedčenie sám alebo spoločne s inými, či už VEREJNE alebo súkromne, bohoslužbou, vyučovaním,vykonávaním náboženských úkonov a zachovávanie obradov."

O krížoch podľa mňa rozhodoval podľa tohto:.... EDĽP(Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd) Rady Európy, kt. ratifikovalo aj Taliansko. Vo výklade šlánku 9 EDĽP o slobode myslenia, svedomia a náboženského vyznania sa píše: "Podľa judikatúry ESĽPsa ochrana podľa článku 9 vzťahuje tak na cirkevné organizácie, ako aj na jednotlivcov. Chráni tak náboženský veriacich ako aj iné druhy viery, napr. ateistov...Vzťah štátu k cirkvám je mnohorozmerný a jeho základom je striktný zákaz pre štát predpisovať svojím občanom nejaké náboženstvo a na druhej strane nejaké náboženstvo zakazovať..."..Na jednej strane "nepredpisovať" na strane druhej "nezakazovať" - akási neutralita. Znaky náboženstva v štátnych školách (kríže v tomto prípade) možno považuje za určitý druh "predpisovania", naviac, ak škola je zo zákona povinná aj pre ateistov.
 

Rozhodnutie súdu

však ide proti slobode verejne prejavovať náboženstvo, keďže sa odvolalo na to, že kríž na talianskej štátnej škole urazil náboženské presvedčenie jednej osoby. Kríž tam však reprezentuje taliansku kultúru, nielen náboženstvo, čo je potrebné rešpektovať, nielen na základe toho, že s týmto názorom súhlasí prakticky celá talianska spoločnosť. Súd tak vychádzal zo zlých predpokladov a preto jeho rozhodnutie možno považovať za sudcovský aktivizmus, ktorý ide proti možnosti verejne prejavovať svoje presvedčenie, čiže aj proti dohovoru, čo je samozrejme paradoxné. Z môjho pohľadu ide aj o nesprávne chápanie tolerancie, ktoré nie je založené na rešpekte a tolerancii ku kultúre iného, ale na údajnej neutralite, ktorá však straní jednému presvedčeniu a to sme tu už mali.
 

Rozhodnutie ESĽP bolo korektné.

Štát, ktorý deklaruje, že nepreferuje žiadne náboženstvo, nemôže v štátnych objektoch umiestňovať symboly, ktoré sú zásadne interpretované ako náboženské. Navyše ak ide o symbol, ktorý je produktom krvavého príbehu, ktorý nepochybne pôsobí aj na mnohých kresťanov bolestne a frustrujúco.
RKC má v talianskom štáte mimoriadny vplyv, preto sa nemožno čudovať argumentácii Talianska pred ESĽP. Iste si však mnohí talianski štátni predstavitelia, úradníci i jednoduchí občania veľmi dobre uvedomujú, že nielen kresťanstvo a jeho symboly sú súčasťou talianskej kultúry, ale napríklad aj antický polyteistický panteón ... vlčica ... pizza ...
 

 

bolo korektné, to ale neznamená, že bolo spravodlivé... minimálne bolo politicky zafarbené, to sa nedá IMHO poprieť. Ale ja som iba nahnevaný katolík :)
 

Spravodlivosť je ambivalentný pojem!

Mňa osobne by ani nenapadlo strhávať kríže zo stien, ale rozhodnutie ESĽP a jeho zdôvodnenie chápem.
 

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Najčítanejšie


  1. Filip Pastorek: Kauza Ľubomíra Vážneho šokuje Slovensko 989
  2. Pavel Weiss: Zmena volebného systému môže posilniť regióny 956
  3. Štefan Holý: Sulík - nová verzia Jána Ľuptáka? 873
  4. Martin Borguľa: Zásobáreň pitnej vody v ohrození, my riešime vášne v parlamente 860
  5. Marcel Sivák: Video Progresívny Londýn z dielne Kulturblogu je ďalší pokus o šírenie nenávisti a bludov 590
  6. Július Kovács: Ersekova stavia na zdroji pitnej vody 514
  7. Ondrej Prostredník: Porazí kuffokracia demokraciu? 465
  8. Andrej Vágner: Rybársky zväz už rok šikanuje dôchodcu - štát sa už rok nečinne prizerá 427
  9. Július Kovács: K policajtom. Hlavne Lučanskému a Sakovej. 403
  10. Slavomír Repka: Hlavu hore, zmena je už na dosah 397

Rebríčky článkov


  1. Miroslav Židek: Úryvok z pripravovanej knihy "Symbol života":
  2. Jozef Krchnák: Ak sa chce Matovič stať predsedom vlády, musí časť jeho priaznivcov voliť Hlinovo KDH
  3. Dušan Seberíni: Lingvistické okienko - holokaust
  4. Jozef Legény: Budeme voliť v ďalších voľbách manifestačne?
  5. Matej Galo: Môj najlepší kandidát v parlamentných voľbách
  6. Marian Letko: Medailónik fašistu
  7. Maroš Matej: Hádate sa kvôli volbám? Ale no tak...
  8. Miška Emericiová: Zmätená myseľ
  9. Jaroslav Karahuta: Potravinová sebestačnosť a koronavírus.
  10. Andrej Špeťko: Dievča z kaviarne III.


Už ste čítali?